
Sensoplastyka®

To nie jest zwykła sensoplastyka, tutaj nie ma nakazów, przepisów i ograniczeń. Celem zajęć Sensoplastyka® jest wspieranie rozwoju, odpowiednie przygotowanie przestrzeni, oparcie procesu doświadczania sensorycznego na swobodnym podejściu, co daje poczucie wolności. Zapraszamy na szerokie pole dla wyobraźni i wyciszenia.
Zasady pracy
1
Wyłącznie bezpieczne produkty spożywcze
Używamy tylko i wyłącznie bezpiecznych produktów spożywczych do tworzenia materiałów sensorycznych (Nie używamy produktów mięsnych i alkoholu)2
Przygotowujemy wolną przestrzeń
Stwarzamy warunki do samodzielnego działania. Pracujemy na otwartej przestrzeni - podłodze, ziemi, na plandece.Nie pracujemy przy stołach. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę poruszania się. Przygotuwujemy materiały w łatwo-obsługiwanych pojemnikach tzn. takich z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc. Nie mieszamy i nie wlewamy produktów za kogoś.
3
Odstawiamy w kąt fartuchy i odzież ochronną
Możemy mieć specjalny strój do zajęć Sensoplastyka®. Pracujemy w ubraniu przeznaczonym do ubrudzenia, takim o które kompletnie nie musimy się martwić. Nie używamy fartuchów, anie żadnej odzieży tzw. ochronnej, która sugeruje, że możemy się ubrudzić tylko w pewnym zakresie. Ponieważ dając uczestnikowi zajęć fartuch przekazujemy jednocześnie informację "Możesz się bawić i korzystać z zajęć, ale tylko w ramach tego fartucha. Nie ubrudź się poza fartuchem" i tym samym zakłócamy w ten sposób naturalny proces spontanicznej aktywności twórczej.4
Dajemy sobie czas
Nie pospieszamy, umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji - we właściwy dla konkretnego dziecka sposób. Nie zachęcamy słownymi kominikatami takimi jak np.5
Zadajemy pytania zamiast wydawać polecenia
Zamiast gotowych przepisów udostępniamy różne materiały i obserwujemy. Np. na pytanie - Co mam do tego dodać? Odpowiadamy - A co byś chciał/-a? Na pytanie - A co z tego wyjdzie? odpowiadamy - Chciał(a)byś sprawdzić? Nie wydajemy poleceń - np.6
Zamiast zachęcać - dajemy czas i po prostu się bawimy
Nie naśladujemy "Cioci na imieninach" zachęcającej do spróbowania 10 kawałka ciasta ;-). Same/-i bawimy się i czekamy, aż zwycięży dziecięca ciekawość - we właściwym dla danego dziecka czasie. Cierpliwości :-).7
Dostrzegamy trudne sytuacje i wspieramy w ich doświadczaniu
Nazywamy emocje, sytuacje, zadajemy pytania, jasno staiwamy granice - np. Nie zgadzam się na wysypywanie mi mąki na głowę - zamiast - a czy Ty byś chciał/-a żebym Ci wysypała mąkę na głowę? Pokazujemy możliwe drogi reakcji na daną sytuację, np. możesz powiedzieć, że Ci się to nie podoba, że się na to nie zgadzasz.8
Szanujemy wizerunek dziecka
Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa i ochronę wizerunku. Nie fotografujemy dzieci nie w pełni ubranych - np. w samych pieluchach, bez koszulek. Nie zgadzamy się na robienie takich zdjęć na "domowy użytek", ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że trafią one do internetu.9
Zapominamy o przepisach na substancje sensoryczne
10
Brudzimy się!
W naszym gabinecie zajęcia Sensoplastyka® prowadzi Magdalena Radoszko.