Najwcześnej rozwijający się, najważniejszy zmysł mający wielki wpływ na fizyczne, psychiczne i emocjonalne zachowanie człowieka. Poprzez powierzchnię skóry całego naszego ciałą dostarcza informacji o fakturze, kształcie i rozmiarze przedmiotów. Mówi nam, czy w danej chwili jesteśmy aktywni, czy pasywni, czyli czy to my czegoś dotykamy, czy jesteśmy dotykani. Pomaga nam rozróżnić, czy to czego dotykamy, stanowi dla nas zagrożenie czy nie.
Niepokojące objawy:
Dziecko
- nie lubi być dotykane, przytulane, woli uścisk od całusa
- nie lubi dotykać nowych faktur, nie lubi zabaw w piasku, malowania palcami, unika używania rąk, ściska dłonie w pięści
- odmawia mycia zębów, nie lubi czesania, obcinania i mycia włosów, obcinania paznokci, mycia twarzy, woli kąpać się w wannie niż pod prysznicem
- reaguje negatywnie i emocjonalnie, gdy zostanie dotknięte niespodziewanie, może być agresywne, popycha i szturcha inne dzieci
- woli dotykać, niż być dotykanym, pociera dotknięte miejsca
- reaguje zbyt mocno na bodźce bólowe
- nie lubi chodzić boso,
- lubi dotyk, domaga się by je dotykać, lubi gwałtowne zabawy
- nie zauważa, że zostało dotknięte, często wydaje się nie reagować na ból fizyczny, nie zauważać, że się uderzyło
- siada na dłoniach lub stopach
Zmysł przedsionkowy dostarcza informacji na temat położenia głowy w stosunku do powierzchni ziemi, ruchu naszego ciała w przestrzeni oraz równowagi. Wrażenia odbierane są za pomocą ucha wewnętrznego.
Niepokojące objawy:
- dziecko nie lubi zajęć na placu zabaw tj. huśtanie, kręcenie, wspinanie, porusza się powoli, ostrożnie, jest statyczne
- łatwo traci równowagę
- jest niezdarne
- często wpada na przedmioty/osoby
- długo uczyło sie jeździć na rowerze
- boi się chodzić po schodach, kurczowo trzyma się poręczy, boi się chodzić po krawężniku
- potrzebuje ciągłego ruchu aby funkcjonować, pragnie intensywnych doznań ruchowych
- lubi obroty dookoła osi, szybki ruch, lubi kręcenie na krześle obrotowym, skakanie na łóżku, często przyjmuje pozycję do góry nogami
- może nie zauważać, że jest poruszane
Zmysł proprioceptywny dostarcza informacji na temat pozycji ciała i ruchów części naszego ciałą. Informacje te są wynikiem rozciągania i kurczenia się mięśni.
Niepokojące objawy:
- nieprawidłowe napięcie mięśniowe - dziecko szybko się męczy, ma przeprosty w łokciach i kolanach, niewyraźnie mówi
- dziecko jest niezdarne, celowo obija się o osoby i przedmioty w otoczeniu
- psuje delikatne przedmioty, za mocno je ściska, podnosi przedmioty z większą/mnoejszą siłą niż należy
- trzyma ołówek lub kredkę za słabo, żeby wyraźnie coś napisać, albo tak mocno, że łamie rysiki
- nadmiernie żuje lub gryzie przedmioty, zgrzyta zębami,
- idąc tupie lub powłóczy nogami, uderza kijem lub innym przedmiotem w ścianę lub płot
- woli mocno zawiązane sznurowadła i kaptury, ciasno zapięte paski
Zmysł wzroku umożliwia nam identyfikowanie obrazu, przewidywanie tego co nas czeka i przygotowania się na reakcję. Używamy go do wykrycia kontrastu, zarysu i ruchu, żebyśmy się mogli obronić i kierować naszym ruchem w taki sposób, by wchodzić w znaczące reakcje z naszym otoczeniem, socjalizować się i uczyć.
Niepokojące objawy:
Dziecko
- nie lubi zasłaniania oczu
- wydaje się wrażliwe na światło, wydaje się nadmiernie podekscytowane w jasno oświetlonych miejscach lub podczas oglądania telewizji
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie
- ma trudności z przenoszeniem spojrzenia z jednego obiektu na drugi, np. z tablicy na zeszyt, robi błędy przy przepisywaniu
- ma trudności ze śledzeniem przedmiotu, gubi się w czytanym tekście, czyta kilkakrotnie te same słowa, gubi słowa, pomaga sobie palcem, żeby się nie zgubić
- odwraca wzory, litery, cyfry, myli podobne początki i końcówki wyrazów
- nie lubi układanek, puzli, nie dostrzega podobieństw i różnic między obrazkami, słowami, symbolami, ma trudności w wyróżnieniu cech obiektów
- miewa bóle głowy, pociera oczy, często mruga, mruży powieki
Słuch to podstawowa umiejętność odbierania dźwięków. Układ przedsionkowy i słuchowy współpracują przy przetwarzaniu wrażeń ruchu i dźwięku. Słuchowy układ nerwowy zaczyna działać jako pierwszy. Razem z układem przedsionkowym łączy się z mięśniami całego ciała i pomaga w regulowaniu ruchu, równowagi i koordynacji.
Niepokojące objawy:
Dziecko
- lubi wydawać głośne dźwięki, mówi głośno
- wydaje się nadmiernie wrażliwe na dźwięki, jest zaniepokojone nagłymi hałasami, nie lubi konkretnych dźwięków
- nie potrafi skupić się, bądź utrzymać uwagi na głosie, rozmowie, opowiadaniu, rozprasza się przez inne dźwięki
- ma słabe wyczucie czasu i rytmu podczas klaskania, maszerowania, skakania na skakance
- ma kłopoty z rozróżnieniem podobnie brzmiących słów
- ma trudności w uczeniu się języków obcych
- późno zaczęło mówić, zaburzona mowa
- często nie potrzfi określić kierunku, źródła dźwięku
- ma trudności z rozpoznawaniem różnic między dźwiękami
Niepokojące objawy:
Dziecko
- nieprawidłowo odczuwa smak, odczuwa smak pomimo braku bodźca smakowego, nie czuje wszystkich smaków
- unika/domaga się pokarmów o określonej konsystencji, fakturze
- często wkłada przedmioty do buzi, poznaje otoczenie poprzez zmysł smaku
Niepokojące objawy:
Dziecko
- reaguje negatywnie na wiele zapachów
- nie reaguje na nieprzyjemne zapachy
- często wącha ręce, przedmioty
- ma problemy z rozróżnieniem poszczególnych zapachów