Poznaj Siedem Zmysłów

Dzięki naszym zmysłom do naszego mózgu trafia ogromna ilość informacji sensorycznych. Mózg rozpoznaje te informacje, interpretuje je i odpowiada na nie właściwą reakcją. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są podstawą do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. Prawidłowa współpraca naszych zmysłów jest podstawą do prawidłowego funkcjonowania. W przeciwnym wypadku dochodzi do zaburzeń przetwarzania sensorycznego, w wyniku czego codzienne interakcje z otoczeniem są nieefektywne.

Odczuwamy świat dzięki różnym doświadczeniom, które odbieramy przez nasze Siedem Zmysłów

Najwcześnej rozwijający się, najważniejszy zmysł mający wielki wpływ na fizyczne, psychiczne i emocjonalne zachowanie człowieka. Poprzez powierzchnię skóry całego naszego ciałą dostarcza informacji o fakturze, kształcie i rozmiarze przedmiotów. Mówi nam, czy w danej chwili jesteśmy aktywni, czy pasywni, czyli czy to my czegoś dotykamy, czy jesteśmy dotykani. Pomaga nam rozróżnić, czy to czego dotykamy, stanowi dla nas zagrożenie czy nie.

Niepokojące objawy:

Dziecko

  • nie lubi być dotykane, przytulane, woli uścisk od całusa
  • nie lubi dotykać nowych faktur, nie lubi zabaw w piasku, malowania palcami, unika używania rąk, ściska dłonie w pięści
  • odmawia mycia zębów, nie lubi czesania, obcinania i mycia włosów, obcinania paznokci, mycia twarzy, woli kąpać się w wannie niż pod prysznicem
  • reaguje negatywnie i emocjonalnie, gdy zostanie dotknięte niespodziewanie, może być agresywne, popycha i szturcha inne dzieci
  • woli dotykać, niż być dotykanym, pociera dotknięte miejsca
  • reaguje zbyt mocno na bodźce bólowe
  • nie lubi chodzić boso,
  • lubi dotyk, domaga się by je dotykać, lubi gwałtowne zabawy
  • nie zauważa, że zostało dotknięte, często wydaje się nie reagować na ból fizyczny, nie zauważać, że się uderzyło
  • siada na dłoniach lub stopach

Zmysł przedsionkowy dostarcza informacji na temat położenia głowy w stosunku do powierzchni ziemi, ruchu naszego ciała w przestrzeni oraz równowagi. Wrażenia odbierane są za pomocą ucha wewnętrznego.

Niepokojące objawy:

  • dziecko nie lubi zajęć na placu zabaw tj. huśtanie, kręcenie, wspinanie, porusza się powoli, ostrożnie, jest statyczne
  • łatwo traci równowagę
  • jest niezdarne
  • często wpada na przedmioty/osoby
  • długo uczyło sie jeździć na rowerze
  • boi się chodzić po schodach, kurczowo trzyma się poręczy, boi się chodzić po krawężniku
  • potrzebuje ciągłego ruchu aby funkcjonować, pragnie intensywnych doznań ruchowych
  • lubi obroty dookoła osi, szybki ruch, lubi kręcenie na krześle obrotowym, skakanie na łóżku, często przyjmuje pozycję do góry nogami
  • może nie zauważać, że jest poruszane

Zmysł proprioceptywny dostarcza informacji na temat pozycji ciała i ruchów części naszego ciałą. Informacje te są wynikiem rozciągania i kurczenia się mięśni.

Niepokojące objawy:

  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe - dziecko szybko się męczy, ma przeprosty w łokciach i kolanach, niewyraźnie mówi
  • dziecko jest niezdarne, celowo obija się o osoby i przedmioty w otoczeniu
  • psuje delikatne przedmioty, za mocno je ściska, podnosi przedmioty z większą/mnoejszą siłą niż należy
  • trzyma ołówek lub kredkę za słabo, żeby wyraźnie coś napisać, albo tak mocno, że łamie rysiki
  • nadmiernie żuje lub gryzie przedmioty, zgrzyta zębami,
  • idąc tupie lub powłóczy nogami, uderza kijem lub innym przedmiotem w ścianę lub płot
  • woli mocno zawiązane sznurowadła i kaptury, ciasno zapięte paski

Zmysł wzroku umożliwia nam identyfikowanie obrazu, przewidywanie tego co nas czeka i przygotowania się na reakcję. Używamy go do wykrycia kontrastu, zarysu i ruchu, żebyśmy się mogli obronić i kierować naszym ruchem w taki sposób, by wchodzić w znaczące reakcje z naszym otoczeniem, socjalizować się i uczyć.

Niepokojące objawy:

Dziecko

  • nie lubi zasłaniania oczu
  • wydaje się wrażliwe na światło, wydaje się nadmiernie podekscytowane w jasno oświetlonych miejscach lub podczas oglądania telewizji
  • ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie
  • ma trudności z przenoszeniem spojrzenia z jednego obiektu na drugi, np. z tablicy na zeszyt, robi błędy przy przepisywaniu
  • ma trudności ze śledzeniem przedmiotu, gubi się w czytanym tekście, czyta kilkakrotnie te same słowa, gubi słowa, pomaga sobie palcem, żeby się nie zgubić
  • odwraca wzory, litery, cyfry, myli podobne początki i końcówki wyrazów
  • nie lubi układanek, puzli, nie dostrzega podobieństw i różnic między obrazkami, słowami, symbolami, ma trudności w wyróżnieniu cech obiektów
  • miewa bóle głowy, pociera oczy, często mruga, mruży powieki

Słuch to podstawowa umiejętność odbierania dźwięków. Układ przedsionkowy i słuchowy współpracują przy przetwarzaniu wrażeń ruchu i dźwięku. Słuchowy układ nerwowy zaczyna działać jako pierwszy. Razem z układem przedsionkowym łączy się z mięśniami całego ciała i pomaga w regulowaniu ruchu, równowagi i koordynacji.

Niepokojące objawy:

Dziecko

  • lubi wydawać głośne dźwięki, mówi głośno
  • wydaje się nadmiernie wrażliwe na dźwięki, jest zaniepokojone nagłymi hałasami, nie lubi konkretnych dźwięków
  • nie potrafi skupić się, bądź utrzymać uwagi na głosie, rozmowie, opowiadaniu, rozprasza się przez inne dźwięki
  • ma słabe wyczucie czasu i rytmu podczas klaskania, maszerowania, skakania na skakance
  • ma kłopoty z rozróżnieniem podobnie brzmiących słów
  • ma trudności w uczeniu się języków obcych
  • późno zaczęło mówić, zaburzona mowa
  • często nie potrzfi określić kierunku, źródła dźwięku
  • ma trudności z rozpoznawaniem różnic między dźwiękami

Niepokojące objawy:

Dziecko

  • nieprawidłowo odczuwa smak, odczuwa smak pomimo braku bodźca smakowego, nie czuje wszystkich smaków
  • unika/domaga się pokarmów o określonej konsystencji, fakturze
  • często wkłada przedmioty do buzi, poznaje otoczenie poprzez zmysł smaku

Niepokojące objawy:

Dziecko

  • reaguje negatywnie na wiele zapachów
  • nie reaguje na nieprzyjemne zapachy
  • często wącha ręce, przedmioty
  • ma problemy z rozróżnieniem poszczególnych zapachów

Siedem Zmysłów - gabinet terapeutyczny Warszawa - zapraszamy.