Chciałabym napisać, że najnowsze badania amerykańskich naukowców dowodzą, że żucie gumy na lekcji i siedzenie na "berecie" pomaga w skupieniu uwagi i zapobiega nadpobudliwości u dzieci w wieku szkolnym, ale niestety nie mogę, bo to prawda.
Czy wiecie, że dobrym sposobem na utrzymanie dziecka nadpobudliwego w ławce jest danie mu możliwości poruszania się w trakcie siedzenia na krześle. Pomaga w tym tzw. dysk sensoryczny, potocznie zwany "beretem". Dziecko siedząc na dysku ma możliwość ciągłego ruchu i zmiany pozycji, ale bez wstawania z miejsca. Może nieustannie się stymulować nie przeszkadzając reszcie klasy. Dysk może być pokryty poszewką o ciekawej fakturze, co dodatkowo stymuluje zmysł dotyku. Robią to również kolce lub wypustki umieszczone z jednej strony poduszki. Należy oczywieście zwrócić uwagę na odpowiednią pozycję dziecka w ławce:
- kąt zgięcia w stawach kolanowych powinien wynosić 90°
- stopy oparte o podłogę lub podnóżek
- przedramiona oparte symetrycznie i poziomo na blacie (kąt między ramieniem a przedramieniem wynosi 90°)
- siedzisko krzesła nie powinno uciskać okolicy podkolanowej
- oparcie pleców poniżej łopatek, z podparciem w okolicy lędźwiowej
Dysk jest wypełniony powietrzem, więc można regulować jego grubość w celu uzyskania optymalnej i wygodnej pozycji. Obrotowe krzesło dostymuluje zmysł równowagi dziecka i pobudzi mózg do działania. Zasady te obowiązują również w domu podczas pracy przy biurku.
Dodatkowo żucie gumy podczas lekcji stymuluje układ nerwowy poprzez dostarczanie bodźców sensorycznych płynących z ciała i poprawia utrzymanie koncentracji uwagi. Ucząc dziecko kulturalnego żucia gumy w trakcie lekcji w prosty sposób można zaradzić wielu problemom. Zachęcam nauczycieli do zastosowania nowatorskich pomocy dydaktycznych, nagięcia sztywnych reguł i w wyjątkowych przypadkach zamienienia hasła "W tej chwili wypluj tą gumę" na hasło "A może się poczęstujesz?" - SPRAWDZONE - DZIAŁA.