Ortoptysta

Ortoptysta zajmuje się diagnozą i rehabilitacją funkcji wzrokowych. Podstawą postępowania terapeutycznego są ćwiczenia poprawiające pracę mięśni oka oraz ćwiczenia, które powodują skojarzone ruchy gałek ocznych poprawiających odbieranie wrażeń wzrokowych. Diagnoza i leczenie odbywa się przy pomocy specjalistycznej aparatury, testów okulistycznych i odpowiednio dobranych ćwiczeń.

Dla dzieci, które mają problemy z czytaniem i pisaniem niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy funkcji wzrokowych w celu wykluczenia dysleksji rozwojowej lub znalezienia przyczyny trudności w nauce. Podczas diagnozy sprawdzane są najważniejsze funkcje wzrokowe mające zasadnicze znaczenie w opanowaniu technik szkolnych. Należy również zwrócić uwagę na pracę procesów integracji sensorycznej, napięcie mięśniowe oraz integrację odruchów niemowlęcych mających bezpośredni wpływ na pracę mięśni gałek ocznych.

Badanie funkcji wzrokowych powinny być przprowadzane u dzieci:

  • z zagrożonych, nieparwidłowo przebiegających ciąż
  • przedwcześnie urodzonych
  • z obniżonym napięciem mięśniowym
  • z opóźnionym rozwojem ruchowym
  • z wadami wzroku
  • z grupy zagrożonych dysleksją
  • rodziców z wadami w wzroku i chorobami narządu wzroku
  • które mimo prowadzonej terapii pedagogicznej, nie robią postępów

Niepokojące objawy wskazujące na zaburzenia w zakresie funkcji wzrokowych:

  • obniżone napięcie mięśniowe
  • niski pozmiom koncentracji i uwagi wzrokowej
  • zasłanianie lub mrużenie 1 oka, tarcie oczu
  • skroniowe bóle głowy po dłuższej pracy wzrokowej
  • ustawienie ksiązki/zeszytu pod różnym kątem lub przechylanie głowy w trakcie czytania
  • niechęć do czytania, szybka męczliwość, wolne tempo, "wymęczone" czytanie
  • problemy z czytaniem drobnego druku
  • błędy w czytaniu
  • zamiana/opuszcanie liter
  • trudności w intonacji
  • rozpoznawanie treści po przypadkowych cechach, zgadywanie
  • gubienie się w tekście, opuszcanie całej linijki tekstu, wodzenie palcem po tekście
  • widzenie liter z różnym kontrastem
  • niechęć do czytania w czasie jazdy samochodem
  • litery pochylone pod różnym kątem, nieproporcjonalne, niemieszczenie się w liniaturze
  • liczne i niestałe błędy w przepisywaniu
  • wolne tempo pisania w zeszycie
  • wolne tempo przepisywania z tablicy
  • opuszcanie drobych elementów liter, gubienie liter, opuszcanie końcówek
  • niechęć do gier i zabaw ruchowych, szczególnie z piłką

Siedem Zmysłów - gabinet terapeutyczny Warszawa - zapraszamy.